Accizele pentru maşinile de lux decid soarta CASCO?

De aproape două luni au fost majorate taxele vamale pentru autoturismele diesel cu motoare mai mari de 2500 de centimetri cubi. Pe de o parte, importatorii spun că vor fi nevoiţi să majoreze preţurile la maşini pentru a-şi recupera cheltuielile şi riscă să rămână fără cumpărători. Pe de altă parte, unii asiguratori susţin că aceasta va afecta în mod evident segmental de asigurări CASCO. Cât de reale şi întemeiate sunt aceste temeri şi dacă toţi actorii de pe piaţă sunt de aceeaşi părere vom afla în cele ce urmează.

Trebuie să începem prin a spune că taxa vamală pentru o maşină diesel cu motor de la 1 500 până la 2 500 de centimetri cubi constituie 1,13 euro pe centimetru cub, iar pentru automobilele cu o capacitate mai mare de 2 500 este de 3,5 euro pe centimetru cub. De exemplu, devamarea unei maşini cu motor de 2 700 de cm cub va costa 9 450 de Euro.

Mulţi dintre importatori se tem că aceste taxe vor creşte preţul final al autoturismelor de acest fel şi, respectiv, nu se vor mai bucura de aceeaşi cerere ca până acum. Aceasta alimentează şi temerile asiguratorilor care spun că micşorarea numărului autoturismelor importate şi procurate de acest fel va scădea şi cererea faţă de poliţele CASCO.

Pentru a vedea care este situaţia la capitolul autoturisme de lux am discutat cu unii dealeri care susţin că la moldoveni de cea mai mare căutare dintre toate maşinile de lux se bucură Mercedes modelul S Klas, care costă 150.000 euro, urmat de Lexus. Unul dintre cele mai scumpe modele – LX 570, putând fi achiziţionat contra sumei de 127.000 euro. Cred că lista poate fi continuată, dovadă fiind „perlele” ce circulă pe străzile Chişinăului.

CASCO de “lux”

Asiguarea facultativă CASCO protejează asiguratul de consecinţele financiare ce pot surveni ca urmare a daunelor asupra vehiculelor, cauzate de accidente rutiere, calamităţi naturale sau persoane terţe.

Obiect al asigurării CASCO poate fi orice vehicul înmatriculat în Republica Moldova, deţinut de o persoană fizică sau juridică.

La majoritatea companiilor de asigurare din Republica Moldova, există posibilitatea contractării a două tipuri de asigurări CASCO: Daună şi Furt (sau Casco Complet). Primul tip presupune repararea prejudiciilor cauzate de accidente, distrugeri rezultate din calamităţi naturale, dar nu şi în cazul furtului automobilului sau a unor părţi ale acestuia. Al doilea tip presupune de obicei şi recuperarea prejudiciilor în cazul furtului automobilului, pe lângă toate riscurile acoperite de primul tip.

Astfel printr-un calcul simplu putem afla cât va costa asigurarea unui autotursm de lux. De exemplu să vorbim despre asigurarea CASCO pentru R. Moldova a unui Lexus LX 570 cu anul producerii 2010, care costă 127 mii euro. Proprietarul are mai mult de 2 ani de stagiu de şofat, iar maşina este dotată cu sistem antifurt. Cu specificarea anumitor condiţii, în dependenţă de caz, o poliţă CASCO pentru un asemenea autoturism poate costa la diferite companii de asigurare autohtone de la 5 900 euro la 4 750 fără franciză. Este mult sau puţin? Dacă e să ţinem cont de costul autoturismului, 127 000, şi cel al asigurării, în medie 5 325, atunci costul final va ajunge la 132 mii euro. Pentru cineva poate fi o sumă enormă pe când pentru altcineva nu.

Cine are bani pentru maşini de lux, are şi pentru CASCO

Autorităţile spun că această majorare s-a produs din cauza ajustării legii cu privire la tariful vamal aprobată anul trecut, a codului fiscal şi nomenclatorului mărfurilor. Modificările au intrat în vigoare pe 4 aprilie curent.

Solicitat de ziarul Capital Market, Veaceslav Ioniţă, preşedintele Comisiei parlamentare Economie, buget şi finanţe susţine că majorarea accizelor la importul de autoturisme de lux nu va afecta vânzările CASCO decât într-o foarte mică măsură deoarece procurarea autoturismelor de lux este mai mult legată de leasing care impune ca condiţie asigurarea produsului procurat.

Potrivit lui Ioniţă, deşi CASCO nu este o asigurare obligatorie, aceasta se face oricum deoarece, fie o impun condiţiile de procurare prin intermediul leasingului, fie faptul că proprietarul unui autoturism scump oricum îl va asigura conştientizând riscul unui eventual accident.

Întrebat dacă nu se va diminua importul de autoturisme de lux în rezultatul aplicării unor accize mai mari la import şi, respectiv prin aceasta va scădea şi vânzarea poliţelor CASCO, Ioniţă susţine că mai mult sunt afectate autoturismele a căror preţ variază de la 20 la 40 mii euro. „Cele de la 40-45 mii euro în sus sunt mai puţin afectate de aceste prevederi”, crede Ioniţă.

Valeriu Tănasev, vicedirectorul companiei de asigurări ASITO consideră că majorarea accizelor la importul maşinilor de lux nu va afecta prea mult vânzările CASCO ale acestei companii.

“Pentru compania noastră acest tip de asigurare constituie doar 9 la sută din protofoliul de produse vândute, mai ales că noi nu ne orientăm spre volumul vânzărilor”, spune Tănasev.

Potrivit lui, cine îşi permite o maşină de lux îşi poate permite şi o asigurare CASCO deoarece texele pentru importul unui astfel de autoturism sunt mult mai mari decât pentru o asigurare CASCO.

Încasările CASCO vor scădea după şase luni

Pe de altă parte Anton Caba, preşedintele Asociaţiei Brokerilor de Asigurare-Reasigurare din R. Moldova susţine că volens-nolens această majorare va diminua numărul maşinilor cu cm³ mari aduse de peste hotare.

”Prima de asigurare de tip autocasco pentru un autovehicul se calculează luând în consideraţie preţul de piaţă al acestuia, aşadar, majorarea accizului nu afectează la propriu procesul de vânzare a unei poliţe de aşa tip, însă diminuează încasările ca volum. De exemplu, cineva care doreşte un autoturism cu motor 4 000 cm3 (prima pentru casco aproximativ 2 250 euro), luând în consideraţie majorarea costurilor pentru înmatriculare va fi nevoit să-şi procure un autoturism cu cm3 mai puţini care ar valora mai puţin şi respectiv va avea o primă de asigurare mai mică (autoturism 2 500 cm3 prima va fi de aproximativ 1 000 euro)”, susţine Caba.

Întrebat care ar fi motivele scăderii vânzării produselor CASCO, Anton Caba opinează că vânzările trebuie privite din două aspecte: ca total sume încasate pe un anumit tip de asigurare şi ca total contracte perfectate într-o anumită perioadă de timp. Dacă numărul de contracte este egal sau mai mare cu numărul de contracte pentru aceeaşi perioadă a anului precedent, dar sumele încasate comparativ sunt mai mici nu înseamnă neapărat că au scăzut vânzările.

„Din punctul meu de vedere sunt mai multe cauze, printre care: imposibilitatea prelungirii contractelor de asigurare din lipsa de resurse financiare a clientului; tergiversarea soluţionării dosarelor de daună şi drept rezultat pierderea încrederii clientului; achitarea integrală a ratelor pentru autovehiculele luate în leasing fără prelungirea ulterioară a contractelor de asigurare. În cazul când se atestă o scădere a vânzărilor trebuie de analizat care sunt cauzele obiective ale acestor scăderi şi de elaborat strategii de depăşire a acestei situaţii”, afirmă Caba.

Anton Caba susţine că este dificil de prognozat cu cât maxim este posibil să afecteze segmentul CASCO aceste majorări de accize la importul de autoturisme. Cert este faptul că tendinţa este una negativă. Consider că încasările pe acest tip de asigurare, odată cu majorarea accizelor se vor micşora cu circa 20% în următoarele 6 luni.

„Cu toţii cunoaştem că în R. Moldova parcul de autovehicule este vechi, respectiv, odată cu creşterea cererii la maşinile noi se vor resimţi efectele pentru actorii pieţei de asigurări”, conchide Caba.

Tatiana SOLONARI

Numarul ziarului: 
Nr.21 (390) din 25 mai 2011