Prin prezenta, Comisia Naţională a Pieţei Financiare (în continuare - C.N.P.F.) își exprimă dezacordul cu informaţiile expuse în articolul „O iniţiativă ce ar putea accelera ruinarea Asociaţiilor de Împrumut şi Economii”

Dlui Eugeniu Rîbca, Director al  MoldStreet

Dlui Ion Preașca,  Redactor-șef al  MoldStreet

Prin prezenta, Comisia Naţională a Pieţei Financiare (în continuare - C.N.P.F.) își exprimă dezacordul cu informaţiile expuse în articolul „O iniţiativă ce ar putea accelera ruinarea Asociaţiilor de Împrumut şi Economii” pe data de 29.12.2016, ora 8.34, a cărui autor sunteți, publicat  (https://www.mold-street.com/?go=news&n=5447). C.N.P.F. consideră informațiile publicate în articol ca fiind ponegritoare, ce nu corespund realității și induc in eroare opinia publică, lezează onoarea, demnitatea şi reputaţia profesională a C.N.P.F. ca autoritate publică. În același timp, concluziile nefondate pot avea consecințe negative pentru sectorul asociațiilor de economii și împrumut.

Este regretabil faptul că intervievatul nu s-a documentat, nici nu a solicitat opinia argumentată a C.N.P.F. la acest subiect. Este eronată aprecierea stării de lucruri fără a lua în calcul şi alte aspecte.

Referitor la afirmațiile expuse în articol, C.N.P.F. intervine cu următoarele precizări:

1.Afirmația precum că „Potrivit vicepreședintelui Consiliului de Administraţie al CNPF, Iurie Filip, care este unul dintre autorii legii, multe asociații de economii și împrumut exercită o influență negativă asupra sectorului de microfinanţare, deoarece au „generat o stare de neîncredere la sate, unde populația are nevoie de servicii financiare.”reprezintă un fals, dl Iurie Filip nu a discutat cu reprezentanții mass-media la acest subiect.

2.  Fără a solicita opinia argumentată a C.N.P.F, autorul articolului menționează că „Deși proiectul reprezintă o componentă logică în procesul de reorganizare a sistemului AEÎ, în forma sa actuală acesta creează un conflict juridic major și lasă loc pentru abuzuri.

EuroPass a făcut abstracție de prevederile confuze și ambigui care abundă în inițiativa Comisiei și analizat doar clauzele care riscă să agraveze situația asociațiilor, care pot crea oportunități pentru abuzuri și pot afecta dezvoltarea pieței financiare nebancare în Republica Moldova.”, ceea ce reprezintă o manipulare a opiniei publice din partea autorului.

  1. Calificarea de către autor a proiectului de Lege drept un „Proiect defectuos,

„Astfel, în cazul aprobării în versiunea propusă – care prevede că AEÎ ar putea obține dreptul de prestare a serviciilor de emitere a garanțiilor financiare, intermediere în leasing și repartizare a mijloacelor publice cu destinație specială – amendamentul va legifera transferul de funcții bancare către organizații care sunt, în conformitate cu legislația în vigoare, niște asociaţii obștești.

În cazul dat este evident un conflict de legi, și anume articolul 7 al Legii AEÎ contravine expres prevederilor Legii instituțiilor financiare, care stipulează că aceste servicii financiare pot fi prestate doar de o instituție bancară. În cazul unor abateri de la litera legii, ele nu vor putea fi sancționate ca și băncile, deoarece nu cad sub incidența legislației privind instituțiile bancare financiare. …….., dar și la nivel organizatoric. poate fi calificată ca o manipulare a opiniei publice. Autorul articolului nu a solicitat opinia argumentată a C.N.P.F. la acest subiect.

La acest aspect argumentăm că, în conformitate art.7 din Legea asociaţiilor de economii şi împrumut nr.139-XVI din 21.06.2007, conform categoriei licenţei deţinute, asociaţile pot oferi membrilor lor următoarele servicii: acordarea de împrumuturi, acceptarea depunerilor de economii, acordarea serviciilor de intermediere în asigurări, acordarea de consultaţii, care și în prezent reprezintă servicii financiare nebancare. Parlamentul, prin adoptarea Legii asociaţiilor de economii şi împrumut nr.139-XVI din 21.06.2007, cu modificările și completările ulterioare, s-a expus expres asupra statutului juridic special al asociației, atît în cazul prestării serviciilor financiare licențiate, precum și în cazul serviciilor care nu sînt supuse licenţierii.

Mai mult, Parlamentul a oferit prin lege posibilitatea ca asociațiile de economii și împrumut să acorde și alte servicii, cu acordul scris al autorităţii de supraveghere, deoarece scopul unei asociații, conform art.4 alin.(1) din  Legea 139-XVI din 21.06.2007, reprezintă sprijinirea activităţilor legale ale membrilor săi, în vederea îmbunătăţirii condiţiilor economice şi sociale ale acestora prin acordarea serviciilor specificate la art.7 din lege, astfel extinderea ariei de servicii membrilor se încadrează în scopul de bază al asociației.

Spre exemplu: în prezent asociația poate solicita acordul scris al CNPF pentru a intermedia servicii de leasing în baza contractului de intermediere, conform art.1179 din Codul Civil și a prevederilor Legii nr. 59-XVI  din  28.04.2005 “Cu privire la leasing”. Trebuie de menționat, că normele Legii nr.139-XVI din 21.06.2007 în vigoare nu intră și nu sunt în conflict de norme cu prevederile Legii instituțiilor financiare nr.550-XVIII din 21.07.1995, precum și nu impun modificarea statutului asociațiilor. De asemenea,  acordarea serviciilor de intermediere în asigurări, este un gen de activitate care nu se include în licență și nu impune modificarea statutului asociației. Referitor la alte servicii, precum:  repartizarea mijloacelor financiare publice acordate cu destinație specială (Hotărîrea Guvernului nr.135 din 24.02.2014), conform legislației în vigoare, nu constatăm impedimente și conflict de norme.

În același context, vă informăm că, la nivel internațional, inclusiv în statele precum SUA, Irlanda, Polonia, Marea Britanie, Latvia, Estonia etc. uniunile de credit (în Republica Moldova - asociații de economii și împrumut) sînt recunoscute ca actori importanți și promotori ai incluziunii financiare, în special în mediul rural, precum și ca element esențial al economiei sociale și de infrastructură. Experiența multor state demonstrează angajamentul lor de a înlătura obstacolele din sectorul serviciilor financiare, în cazul în care acest lucru va conduce la diversificarea (în unele state se oferă peste 20 de servicii financiare în mediul rural) și competitivitatea serviciilor prestate populației, care să corespundă nevoilor acestora și prestarea serviciilor la prețuri mai competitive.

  1.  Referitor la textul: „Proiectul bate în autonomia asociațiilor

O altă prevedere este acordarea de atribuții de control asociațiilor centrale în asociațiile fondatoare care dețin licențe de categoria A, ”pentru a corecta erorile și a reduce fraudele în sistem.  ……dependente de sursele externe. ” poate fi calificată ca o manipulare a opiniei publice. Autorul articolului nu a solicitat opinia argumentată a C.N.P.F. la acest subiect.

  1. Reieșind din cele expuse, informația aparută „O iniţiativă ce ar putea accelera ruinarea Asociaţiilor de Împrumut şi Economii” nu se bazează pe argumentele C.N.P.F., conține falsuri și reprezintă o manipulare a opiniei publice.  Ca rezultat, concluzia eronată și neargumentată că această inițiativă legislativă „ar putea accelera ruinarea Asociaţiilor de Împrumut şi Economii” poate avea concecințe grave pentru sistemul AEÎ: retragerea depunerilor de economii, diminuarea încrederii în activitatea AEÎ și alte concecințe care lezează imaginea sistemului, care activează pe parcursul de mai bine de 15 ani și înregistrează indicatori de creștere atît cantitativi, cît și calitativi.

În perioada anului 2015 au desfăşurat activitate 297 de asociații de economii și împrumut, situate în localitățile rurale ale Republicii Moldova. Indicatorii generali privind activitatea AEÎ:

  1. numărul membrilor AEÎ constituie circa 127,0 mii persoane fizice și juridice;
  2. numărul depunătorilor de economii - 5,6 mii persoane și suma depunerilor de economii la finele anului 2015 – 214,1 mil. lei, care este în continuă creștere (10,1 la sută în anul 2015);
  3. numărul beneficiarilor de împrumuturi - 38603 persoane și suma împrumuturilor acordate populației din mediul rural – 439,1 mil. lei, care este în continuă creștere (7,3 la sută în anul 2015);
  4. structura portofoliului de împrumuturi al AEÎ pe direcţii de utilizare: pentru agricultură şi industria alimentară – 45,22 la sută; consum – 25,21 la sută; imobil/construcţii şi dezvoltare – 19,95 la sută; industrie/comerţ – 3,77 la sută; industria energetică – 5,53 la sută; alte scopuri –  0,29 la sută;
  5. ca rezultat al implementării practicilor de acordare a împrumuturilor responsabile şi desfășurării activităților prudente de evaluare continuă a riscurilor, se constată o tendinţă pozitivă a calităţii portofoliului de împrumuturi. Respectiv, în structura portofoliului de împrumuturi acordate al AEÎ împrumuturile pentru care se respectă condiţiile contractuale (standarde) reprezintă 95,8 la sută (în creştere cu 1,9 %), iar împrumuturile supravegheate (expirate pînă la 30 de zile inclusiv) - 1,9 la sută.

Menţionăm că C.N.P.F. în activitatea sa asigură transparenţa necesară pentru informarea adecvată a publicului larg, pentru aceasta în cadrul său a fost format şi activează, în prezent, serviciul de presă. În acest context, ar fi corect ca în cazul în care cineva din cei interesaţi au careva situaţii confuze sau de incertitudine, urma a ne contacta, pentru elucidarea acestora.

Ţinînd cont de prezenţa unor comentarii şi interpretări subiective neverificate, acuzări de ordin juridic, constatînd că opiniei publice i s-au comunicat informaţii false, lipsite de conştiinciozitate şi competenţă, luînd în considerare specificul pieţei financiare nebancare şi rolul C.N.P.F. în cadrul acesteia, solicităm dezminţirea informaţiilor furnizate şi publicarea cu titlu de replică prezentei scrisori.

Totodată, considerăm necesarn retragerea informației, inclusiv de la terțele  personae cărora le-a fost furnizată informația incorectă.

Vă mulțumim anticipat și sperăm la o colaborare în conformitate cu bunele practici în domeniul jurnalismului și prevederile legislației.